Spaanse les en nog meer van BA!

6 maart 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Hola!!

Als eerste willen wij jullie even bedanken voor al jullie reacties. Echt heel erg leuk om te lezen, dus blijf dat vooral doen :).

Taco en ik zijn zo ondertussen een klein beetje geintegreerd in de Argentijnse cultuur. We beginnen te wennen aan het Argentijnse ritme. Het is hier heerlijk weer. Elke dag tussen de 25 - 30 graden met een windje, waardoor het prima uit te houden is.

Dinsdag ochtend om 11.00 uur begonnen wij met volle moed aan onze eerste Spaanse les. Na ongeveer 10 minuten was de moed ons al in de schoenen gezakt. Vanaf minuut een begon onze lerares met Spaans praten op een rap tempo. Niet te volgen! Gelukkig begint nu na 4 dagen Spaans gelul het zijn vruchten af te werpen. Gister zij onze middag lerares zelf: ´wat is er gebeurd...waarom spreken jullie zo goed Spaans´?
Elke dag (behalve het weekend) beginnen wij van 11.00 - 13.00 uur met de ochtend les en van 14.00 - 16.00 uur is de middag les. ´s Ochtends hebben we een andere lerares dan ´s middags. We zijn de afgelopen vier dagen een beetje bezig geweest met de basis dingen: je leren voorstellen, je omgeving omschrijven, de weg vragen, bestellen in een restaurant, werkworden vervoegen etc. 4 uur les op een dag is erg intensief en om 16.00 uur lopen wij meestal als een stelletje zombies naar buiten. Gelukkig is onze middag lerares heel chill en duidelijk. Woensdag zijn we ook met haar tijdens de les naar Cafe Tortoni geweest. Cafe Tortoni is een van de bekendste cafe´s van BA. Vroeger kwamen er heel veel bekende mensen zoals Carlos Gardel (een van de bekendste tango zangers van Argentinie). Nu komen er nog steeds bekende mensen, maar is het ook een toeristische trekpluister geworden. In het cafe moesten wij van alles vragen over het cafe (en onze lerares hield stijf haar mond dicht :)). Het lukte ons aardig om de dingen te vragen die we te weten moesten komen, alleen is het antwoord nog een beetje lastig.

Na de lessen duiken wij altijd direct de stad in om nog even van het mooie weer te genieten. Dinsdag zijn we na de les direct weer het centrum ingedoken om deze nog even meer te verkennen. Oudste kerk van BA bekeken, die in de stijgers stond (dus veel was er niet te zien) en naar het grote monument op plaza congresico gelopen. Vervolgens even gechilled in ons hostel en bij een pizzeria om de hoek gaan eten. Deze avond was er een jamm sessie in ons hostel, dus daar wilde we wel even heen. Samen met onze andere roommates (2 meisjes uit londen en onze grote vriend Patrick uit Finland) de hele avond cocktails gedronken (1 cocktail = 10 pesos = 1,80 euro en tijdens happy hour krijg je er 4 voor de prijs van 3).

Woensdag zijn we na de les naar het hostel van Joost en Giel gegaan en daar eventjes in het zonnetje op hun dakterras gechilled met onze voetjes in het zwembad (worden jullie al jaloers :P). Vervolgens de metro genomen richting Palermo. Een iets duurdere wijk van BA, waar veel leuke parken, winkels, restaurants en cafeetje te vinden zijn. Er werd door verschillende mensen aangeraden dat we bij La Cabrera steak moesten gaan eten, dus dat wilden we dan ook wel doen. Echter aangekomen bij La Cabrera was het helemaal propvol en we konden niet op een wachtlijst worden gezet (waarschijnlijk door ons brakke spaans, nu weet ik zeker dat we de mozo aankunnen!). Dus bij het kroegje daarnaast maar even wat cerbeza gedronken en echte Argentijnse ham gegeten. Giel toch maar even vragen of we echt niet op de wachtlijst gezet konden worden en opeens was het geen probleem! Rond 21.00 uur mochten we plaatsnemen. En ik denk dat niemand te veel heeft gezegd over dit restaurant. Ik heb nog nooit in mijn hele leven zoveel vlees gegeten. Het was niet normaal lekker. Ook de wijn was heerlijk. Ze hebben in dit restaurant een wijnkaart in de vorm van een krant. Dus je kunt wel zeggen voor ieder wat wils! Na het eten de taxi terug naar het hostel genomen, die heel goed wist wanneer welke stoplichten op groen gingen, waardoor we in een groene golf naar huis terug zijn gereden.

Donderdag zijn we na de Spaanse les samen met Patrick naar La Boca gegaan. La Boca is een armere wijk in BA. Het is de oude havenwijk en de geboorte plaats van Diego Maradonna. In La Boca heb je een toeristenwijkje en een niet toeristenwijkje. Het toeristenwijkje bestaat uit allerlei gekleurde huisjes, cafeetjes, restaurantjes waarvoor op straat Tango wordt gedanst, en veel kunstenaars die hun werk op straat tonen. Erg leuk om doorheen te lopen. Maar de mannen wilden ook wat van het echte Boca zien. En dat is om eerlijk te zijn toch echt iets minder leuk. Toen we richting de oude haven liepen, merkten we dat we door een groepje jongens achtervolgd werden en zagen we ook een groep van voren gekomen. Dus snel maar een grote zijstraat ingedoken. Daar kregen we van een man nonverbaal het signaal: wegwezen, anders gaat er foute boel gebeuren. Gelukkig waren we net op tijd in het toeristische gedeelte. Wij hadden ons avontuurtje voor de dag dus wel weer gehad! Daarna nog even doorgelopen naar het stadium van Boca en geprobeerd kaartjes te bestellen voor de wedstrijd voor zondag (het hostel biedt ze ook aan alleen dan voor 330 pesos en dat vinden wij iets te duur eigenlijk). Vervolgens de bus terug gepakt naar het centrum. Heel erg cheap pizza gegeten (minder dan 3 euro), wijn en chips gekocht. Hele avond gechilled in een soort van parkje op de 9 julio (de breedste straat van de wereld). Waar ik echte Argentijnse ratten heb gezien en ik ben eerlijk, daar was die muis van mij niks bij! Voor het slapen gegaan nog even in het hostel doorgezakt.

Vrijdag zijn we richting Puerta Madera gelopen, de haven van BA. Dit is ook een iets luxere wijk en dat zie je direct aan de mensen die er rond lopen en de hoogbouw. We zijn richting het natuurpark gelopen in de veronderstelling dat we er niet in konden, maar dat kon wel! Een leuk park, maar dat wel heel erg veel weg heeft van het Westerpark. Alleen vliegen er in het Westerpark geloof ik niet zo heel veel papegaaien en parkieten. En ook ligt het Westerpark niet aan de zee. ´s Avonds erg cheap ergens vis en kip gegeten met onze Finse vriend. Vervolgens ons opgemaakt voor het feestje in ons hostel. Hier natuurlijk weer wat lekkere cocktails gedronken: sex on the beach, millhouse en white Russian. Rond 2 uur ´s nachts zijn we naar een club gebracht in Palermo: de crowbar. Hier begint het nachtleven echt pas rond 2 uur en gaat door tot 09 uur ´s ochtends. Crowbar is echt het walhala voor degene die single is. Gegarandeerd pick je hier iemand op, waarmee je de hele avond kan dansen (we houden het netjes voor de ouders). Dus na een paar uur waren we hier wel klaar mee en voelden onze voeten weer als lood na een hele dag lopen. Na een heerlijke super pancho (soort van super hotdag) zijn we ons bed ingedoken.

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en na een stevig ontbijtje zijn wij wederom richting Palermo gegaan. Nu om naar een marktje te gaan en de parken daar te bekijken. Taco als echte man had deze wijk zo door, dus leidde ons zo naar met pleintje met het leuke marktje toe (ben even de naam vergeten). Hier hebben we lekker rondgelopen, winkeltje bekeken, jurkjes gekocht en tango gezien. Vervolgens doorgelopen naar de verschillende parken in de stad: parques de 3 febrero. We hebben door de rozentuinen gelopen, het standbeelden park dichtbij de zoo bekeken en tevergeefs gezocht naar de Japanse tuinen, want deze bleken gesloten te zijn volgens een locale chorizo verkoper. Lees: we hebben een echt dialoog gevoerd en daarna een heerlijk broodje chorizo gegeten. De parken hier zijn inmens groot en groen. Ook houden de mensen zich aan het bordje ´niet op het gras lopen´ en wordt er overal buiten op straat gesport. Van rollerhockey tot fitness en slaglinen aan toe! Na ongeveer 6 uur lopen voelden we onze voeten wel en waren we toe aan een beetje rust. Nu zijn we weer een beetje bijgekomen en moeten we taco voeren! We gaan naar een goedkoop, maar goed steakhouse op Calle Lavalle. Daarna gaan we even kijken hoe het staat met carnival. Want jaaaaaaaaahhhh het is begonnen!

Voor morgen op de planning: San Telmo onveilig maken en kijken of we een tango showtje / lesje kunnen boeken. En dan weer een week met Spaans, Spaans, Spaans en nog eens Spaans!

Buenos Noches!

Dikke kus!

P.s wisten jullie dat Tacos in het Spaans hakken betekend :).

1. Wietske:
    Wat een verhaal weer!
    Leuk hoor om te lezen!
    Ik heb een voorstel: als Taco nou volgend bericht typt? Ben heeeel benieuwd hoe lang het bericht dán wordt haha :D
    Nee hoor Len, leuk om alle details te horen!

Dikke kus
  2. Anna:
    6 maart 2011
    Beetje alleen maar dronken worden he... haha... :P. Klinkt heerlijk jongens! Jullie hebben mijn plannen voor mn kleine reisje in oktober weer een hoop in de richting van zuid amerika gebracht!
  3. Ilse:
    6 maart 2011
    Wat heerlijk allemaal! Ben zeker jaloers op dat mooie weer, hier is maar koud!
    Wat een uitgebreid verhaal zeg! Erg leuk om te lezen allemaal.
    Over 2 weken spreken jullie vloeiend Spaans!
    Muchos Besos.
  4. Anke:
    6 maart 2011
    Kom weer helemaal in de stemming na jullie verhaal. Vandaag naar Dorrego? Hier nu een zonnetje maar koud!
    Ga nu even hardlopen en daarna naar het volgende feessie........gister Ide en Suuz en straks Nientje.

Hakken van schoenen of in elkaar hakken?
    Hoeveel jurkjes?
    Ga jullie verhaal straks nog een keertje uitgebreid lezen en de kaart erbij pakken. Kan ik precies zien waar jullie geweest zijn.

Liefs van Anke
  5. Jlien!:
    6 maart 2011
    Word heel blij van jullie zonnige verhalen!

KUS
  6. Jlien!:
    6 maart 2011
    P.S.: Lennie, heb je mijn sms ontvangen donderdag 3 maart? Ben benieuwd of je ze kunt ontvangen....

Loveeee
  7. Anke:
    6 maart 2011
    net terug van Nientjes 2e verjaardag deze week. Heb baby born zitten verluieren. Ben bang dat ik nu echt seniel wordt!!!
    Ben mijn ouwe kano aan het opknappen.Spuit er een blauwe wolf op.

Les 1 voor den wereldreiziger: als er ergens ter wereld en zeker in Zuid Amerika GEEN andere touristen op straat lopen komt dat omdat er óf geen reet te doen of te zien is óf OMDAT HET ER LEVENSGEVAARLIJK IS OM OOK MAAR MET JE OOGLID TE KNIPPEREN!!!
    Met andere woorden: stay paranoid, stay alive (geldt ook voor het verkeer)

Groetjes,
    Frank
  8. Angela:
    6 maart 2011
    Ik zou wel willen dat het klimaat hier snel veranderde in Argentijns klimaat, maar dan ook wel het zorgeloze leven dat jullie beschrijven erbij :) .
    Vandaag naar buiten, want de zon schijnt, vanavond terug op de fiets bijna bevroren handen, pfff. Nu de verwarming weer lekker hoog met extra dekentje, niks geen zwembad of cocktails hier in Amsterdam

En nu mijn wijze raad, met behulp van de vertaalmachine : "Mantenga sus ojos en su mente como usted camina en la calle "

En natuurlijk, als altijd; Que se diviertan, mucho amor, beso
    Angela, een ouder die overal overheen leest ...
  9. Sanne:
    7 maart 2011
    Aaaah ik ben jaloers! Het klinkt echt geweldig!! Ik heb trouwens nooit geweten dat jij zo goed verhalen kunt schrijven Len.. Leuk!

Heel veel plezier en luister goed naar de wijze raad van Frank!

liefs
  10. Joni:
    7 maart 2011
    Na een zeer koude fietstocht van Zaandam naar Asd-Osdorp, maar wel HEEL zonnig, aangekomen op het werk en eerst even je verhaal gelezen. Een HEEL goed begin van de dag!! Lekker chill met een cappuccino erbij. Misschien moeten Carol en ik toch ook maar een keer een paar maanden naar Zuid Amerika. :)
    Zaterdag bij Ide en Suus geweest (30!!!) en gister bij Janine (3!!!)
    Was hartstikke gezellig. Veel plezier met jullie Spaanse lesjes en tot het volgende verhaal.
    XXX je tante
  11. Anke:
    7 maart 2011
    ja, wat was jouw muisje toch lief he!! Je gaat het straks missen in Amsterdam. Hebben jullie ook al die professionele hondenuitlaters gezien? Lopen met een stuk of 10 honden en ze laten ze spelen in het park bij de dierentuin.
    Het park met de metalen bloem ook al gezien?
    Wat een heerlijke stad he. Geniet er nog maar met volle teugen van en een dikke kus van Anke en Frank
  12. Angela:
    10 maart 2011
    Ik vergeet het steeds maar hoe gaat het ondertussen met je pols, het gips er nog om ??
    Jeuk, kriebels, zweet of beestjes eronder ..

Storm hier, zwiepende regen, binnenblijfweer dus !
  13. thijmen:
    17 maart 2011
    Hola Familia,

Pienso todo es bien alla eh. probablemente te vas a recibir problemas con los doble ll-es. Se dice cha en Argentinia y Ja en las autras países. Pero no te precupes, el nivel de mi espanol no es correctamente tambien...

Entonces, buena viaje, cuidate y mucho suerte!
    Hasta mas tarde!